Rodzaje nadwozi naszych aut
|
2cvclub ›
TECHNIKA KACZKOWA ›
Rozwiązania techniczne... ›
Rodzaje nadwozi naszych aut
|
|
Noel
użytkownik
T:203 P:2338
|
Dodany: 2013-04-10, 05:22:44
W opisach ofert sprzedaży Citroëna 2CV, a także na stronach opisujących ten samochód spotykam różne określenia typowego, przeznaczonego do przewozu osób, nadwozia. Czytam: limuzyna czterodrzwiowa, limuzyna pięciodrzwiowa lub kabriolet. I żadne mi nie pasuje. Jak prawidłowo określić nadwozie kaczuszki? Przede wszystkim należy stosować określenia typu nadwozi, jakie były w użyciu w latach, w jakich samochód konstruowano i produkowano.
Limuzyna od lat kojarzy się z luksusowym i raczej dużym sedanem, a zatem z nadwoziem trójbryłowym. Należy jednak pamiętać, że pojęciem limuzyna obejmowano wcześniej mniejsze, także popularne pojazdy o nie zawsze trój bryłowej sylwetce. Ale zawsze z nadwoziem zamkniętym. 2CV nie jest zatem limuzyną w dawnym i obecnym rozumieniu tego terminu. Ani sedanem. Z pseudo sedanem możemy mieć do czynienia co najwyższej w przypadku zastosowania zamiast klapy tylnej typowej nakładki powiększającej przestrzeń bagażową. Znanego wszystkim garbatego dodatku przypominającego bagażniki aut z lat 30.
Z pewnością typowe nadwozie 2CV nie da się zakwalifikować jako kabriolet. Są nie tylko stałe słupki okienne, ale nawet pełne boki nadwozia i nieruchome szyby.
2CV nie należy też do kategorii aut miniaturowych, tak popularnych po wojnie, o często zaskakujących kształtach. Chociaż w jednej z pozycji Wydawnictwa Komunikacji z 1958 r. znalazłem informację: „Seryjny czteroosobowy samochodzik uniwersalnego przeznaczenia, budowany jako sedan dwu- i czterodrzwiowy.” Jako samochodzik określono w książce takie miniaturowe pojazdy jak BMW Isetta 300 czy Berkeley Sports, ale Renault 4 CV to był już dla autorów samochód małolitrażowy. Dwudrzwiowy?! Wielka wpadka. W dodatku ilustrowana zdjęciem 2CV AL 1954 z Belgi z charakterystyczną listwą na tylnym błotniku zakończoną oryginalnym światłem http://www.flickr.com/photos/mymightyvehicle/109424357/, a nie wyrobem z powołanego w pracy producenta z Francji.
Nadwozie 2cv to cabrio coach. Niemcy używają dla tego nadwozia określenia Cabriolimousine.
To rodzaj nadwozia, w którym dach na znacznej powierzchni, aż do tylnej szyby (czasem wraz z tylną szybą), jest zwijany lub składany. To tania alternatywa dla nadwozia kabrio. Popatrzcie sami:
https://www.google.pl/search?q=cabriocoach&hl=pl&tbm=isch&tbo=u&source=univ&sa=X&ei=wdBiUZrfCa7E4gSRiICwBg&ved=0CDUQsAQ&biw=1280&bih=641
http://de.wikipedia.org/wiki/Cabriolimousine
Spotkać też można odmianę z wydłużoną klapą obejmującą tylne okno. Ten rodzaj nadwozia dawniej określano mianem kombilimuzyny. Ze zwijanym dachem to kabrio kombilimuzyna. W żadnym razie nie jest to pięciodrzwiowa limuzyna.
Zatem cabrio coach, kabriolimuzyna i kabrio kombilimuzyna są dla mnie prawidłowymi określeniami dla nadwozi naszych samochodów. Takie też określenia moim zdaniem powinny być wpisywane w opisie technicznym pojazdu zabytkowego w pkt. 4. przy rejestrowaniu na tablice zabytkowe. Poza tym, czyż cabrio coach nie brzmi dumnie i tajemniczo? Jeszcze lepiej byłoby zastosować francuskie odpowiedniki tych terminów.
Ostatnio edytowany przez: Noel, 2013-04-10 10:29:17
|
|
Noel
użytkownik
T:203 P:2338
|
Dodany: 2013-04-10, 08:01:30
Tak wygląda kabrio kombilimuzyna 2CV.
Zdjęcie z książki Marc Roger Reichel i Immo Mikloweit – Citroën 2CV Das Entenbuch, Komet Verlag GmbH, Köln. Drugie zdjęcie z kabriolimuzyną? Hmm, zapomniałem z jakiego źródła.
Ostatnio edytowany przez: Noel, 2013-04-10 10:28:39
Załączniki
Citroen2CV6 1979.JPG
|
(rozmiar: 91.1 KB, pobrań: 48)
|
Pobierz
|
Kabriokombilimuzyna.jpg
|
(rozmiar: 446.58 KB, pobrań: 44)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2013-04-10, 11:13:43
Drugie zdjęcie to jest wersja kombi. Była taka kaczka we Wrocławiu pochodząca z Holandii i z silnikiem przystosowanym do gazu.
|
|
Noel
użytkownik
T:203 P:2338
|
Dodany: 2013-04-10, 11:40:57
sindbad1947 Drugie zdjęcie to jest wersja kombi. Była taka kaczka we Wrocławiu pochodząca z Holandii i z silnikiem przystosowanym do gazu.
To pierwsza wiadomość o takiej kaczce z klapą z tyłu w kraju.
W mojej ocenie z 2CV w wersji kombi mamy do czynienia w przypadku nadwozia tej karetki. Wydłużony tył, stały dach i piąte drzwi. Zdjęcia pochodzą ze stron http://www.minichamps.co.it/NOREV.html oraz http://www.citroenmodelcars.nl/html/gallery2cv.htm
Załączniki
Citroen_2CV_A_Ambulance_Mun...
|
(rozmiar: 23.62 KB, pobrań: 39)
|
Pobierz
|
2CV_Ambulance.jpg
|
(rozmiar: 12.34 KB, pobrań: 43)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2013-04-10, 17:52:56
Gdyby pominąc przy kategoryzowaniu nadwozia otwierany dach, to odpowiadałoby nazwie systematycznej: Liftback”.
Mow2ię o zwykłej kaczce.
|
|
Noel
użytkownik
T:203 P:2338
|
Dodany: 2013-04-11, 13:29:08
2cvclub Gdyby pominąc przy kategoryzowaniu nadwozia otwierany dach, to odpowiadałoby nazwie systematycznej: Liftback”.
Mow2ię o zwykłej kaczce.
Liftback. Hmm. W tym nadwoziu klapa podnosi się razem z oknem. To też współczesny termin. Ale obie wypowiedzi świadczą o tym, że 2CV jest ponadczasowy - można go przymierzyć do współczesnych kategorii - i nie lubi klasyfikacji.
|
|
|
Dodany: 2013-04-11, 14:31:49
Ahha.
Miałem kiedyś passat jedynkę, 1973, który był określony jako ”liftbak” i w nim klapa była krótka a szyb stała, jak w kaczce,zdaje się że co samochód to inna definicja.
:)
|
|
Noel
użytkownik
T:203 P:2338
|
Dodany: 2014-03-15, 14:16:34
2cvclub Ahha.
Miałem kiedyś passat jedynkę, 1973, który był określony jako ”liftbak” i w nim klapa była krótka a szyb stała, jak w kaczce,zdaje się że co samochód to inna definicja. :) Nie. Nie tak. W różnych epokach powstawały różne nadwozia i różnie je klasyfikowano i nazywano. Zmieniano też określenia nadwozi, które okazały się długowieczne. Zatem niektóre rodzaje nadwozia miały różne określenia pochodzące z różnych okresów. Czasem określenia tego samego nadwozia stosowano równolegle (zamiennie) w tym samym czasie. Ja stosuję określenia z czasów, w których nadwozia powstały. Klasyczna kabriolimuzyna (1948) i kombilimuzyna z końca lat 70. Wtedy w ofercie producenta pojawiła sie długa klapa, która wcześniej była stosowana przez użytkowników, jako modyfikacja. Takie klapy można było kupić osobno. Były to produkty drobnych firm. Inni robili sami.
Wróćmy do ”zwykłej” kaczuszki. Tu wsparcie mojego stanowiska z literatury z lat 60. Praca zbiorowa Samochody osobowe Opisy techniczne, WKiŁ Warszawa 1961. Nadwozia zamknięte są w wersji sedan oraz limuzyna. Te drugie są większe i lepiej wyposażone. Przy wersji z dachem otwartym rozróżnienie to zanika. Jest już tylko kabriolimuzyna. W przypadku naszej kaczuszki, to kabriolimuzyna z dachem zwijanym. W Polsce stosowano dla tego typu dachu niemieckie określenie Rolldach. My w zasadzie powinniśmy posługiwać się francuskim toit enroulable. To nie ja pokolorowałem rysunek. Nie niszczę książek. Ale ciekawe, że akurat ten rysunek.
Załączniki
nadwozia1.jpg
|
(rozmiar: 67.8 KB, pobrań: 22)
|
Pobierz
|
nadwozia2.jpg
|
(rozmiar: 48.11 KB, pobrań: 19)
|
Pobierz
|
nadwozia3.jpg
|
(rozmiar: 135.07 KB, pobrań: 20)
|
Pobierz
|
nadwozia4.jpg
|
(rozmiar: 100.43 KB, pobrań: 20)
|
Pobierz
|
|
Liczba wyświetleń: 1079
Oglądasz posty
1-8
z 8
|
|