Mała encyklopedia silników |
|||||||||||||||||||||||||
2cvclub › TECHNIKA KACZKOWA › Rozwiązania techniczne... › Mała encyklopedia silników | |||||||||||||||||||||||||
|
Dodany: 2010-09-29, 00:10:46
Jakiś czas temu zdarzyła się na forum dyskusja o silnikach, typach i historii. Od tego czasu zacząłem gromadzić zdjećia i jestem gotów kilka słow napisać o tym co kiedy jak wyglądało. Jeśli macie jeszcze inne zdjęcia nietypowych silników dawajcie znać.
|
||||||||||||||||||||||||
|
Dodany: 2010-09-29, 00:24:41
Silnik 375 9.5 KM, TYP A. oraz 425 12 KM. TYP AZ.
Ostatnio edytowany przez: 2cvclub, 2010-09-29 01:25:32
|
![]() |
(rozmiar: 180.82 KB, pobrań: 64) | Pobierz |
---|---|---|
![]() |
(rozmiar: 225.86 KB, pobrań: 63) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 228.86 KB, pobrań: 64) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 254.14 KB, pobrań: 61) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 254.23 KB, pobrań: 56) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 236.52 KB, pobrań: 57) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 178.67 KB, pobrań: 60) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 103.22 KB, pobrań: 57) | Pobierz |
Silnik AZA 425 ccm 18 KM.
Produkowany w latach 1960 - 1970
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE.
Głowice z płaskimi wyjściami i wejściami do kolektora (w jednej płaszczyźnie)
- Kolektor montowany na 4 śruby Jednym wyjściem na wydech ”do przodu”.
- Geżnik Solex jedno gardzielowy 26 mm.
- Cięgno gaźnika ”pchane” w postaci sztywnego drutu łaczącego pedał z przepustnicą.
- Uchwyt na prądnice pod wiatrakiem.
- Kratka na 3 śruby (dwie na górze jedna na dole)
- Dwa poziome przetłoczenia z każdego boku osłony wiatraka
- Aluminiowe pokrywy na głowice.
- Wejscie do dmy z prawej strony gaźnika.
- Pompa paliwowa z lewej strony gaźnika.
- Wiatrak metalowy 6 łopat)
- Chłodnica olejowa na ”uszy i śruby” jak w złączkach gazowych. (mosiężne końcówki chłodnicy)
![]() |
(rozmiar: 129.55 KB, pobrań: 65) | Pobierz |
---|---|---|
![]() |
(rozmiar: 17.64 KB, pobrań: 59) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 254.14 KB, pobrań: 66) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 165.41 KB, pobrań: 54) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 199.72 KB, pobrań: 51) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 179.69 KB, pobrań: 57) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 104.71 KB, pobrań: 58) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 214.36 KB, pobrań: 58) | Pobierz |
Silnik M4 - 602 ccm, montowany w samochodach AMI 6.
Produkowany w latach 1961 - 1970.
U nas praktycznie nie spotykany.
A ciekawy.
Ostatni silnik z ”linii” poprzednich.
Głowice i blok w sumie identyczne jak w AZA. (głowice miały tylko powiększone otwory na cylindry z 68 do 77 mm.)
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE.
Głowice z płaskimi wyjściami i wejściami do kolektora (w jednej płaszczyźnie)
- Kolektor montowany na 4 śruby Jednym wyjściem na wydech ”do przodu” oraz wspawanym po lewej stronie uchwytem na alternator.
- Geżnik Solex 34 jedno gardzielowy ale już z górną klapką powietrzną stanowiący zupełnie nową konstrukcję wzgledem poprzednich. Był lekko zmodyfikowanym gaźnikiem znanym z Garbusa.
- Cięgno gaźnika ”pchane” w postaci sztywnego drutu łaczącego pedał z przepustnicą.
- Pod wiatrakiem nadal (pusty) uchwyt na prądnice.
- Kratka na 4 śruby
- Dwa krzyżujące przetłoczenia z każdego boku osłony wiatraka
- Aluminiowe pokrywy na głowice.
- Wejscie do odmy bez ”zaworka” i ”gumki” tylko znane z późniejszych 602 zwykła rurka ”odprowadzajaca nadciśnienie”
- Pompa paliwowa z lewej strony gaźnika.
- Wiatrak plastikowy z kołem pasowym, prawdopodobnie 9 łopatowy taki jak w późnijszym silniku 602 M28)
- Chłodnica olejowa na ”uszy i śruby” jak w złączkach gazowych. (mosiężne końcówki chłodnicy)
Silnik niezwykle ciekawy, gdyż zapewniał 115 km/h a umożliwione jest zamontowanie go w każdej starszej kaczce bez zmian konstrukcyjnych
![]() |
(rozmiar: 49.41 KB, pobrań: 75) | Pobierz |
---|---|---|
![]() |
(rozmiar: 262.17 KB, pobrań: 64) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 260.48 KB, pobrań: 80) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 110.44 KB, pobrań: 62) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 22.87 KB, pobrań: 63) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 243.22 KB, pobrań: 70) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 112.22 KB, pobrań: 65) | Pobierz |
Silnik M28 602 ccm 28-31 KM, znany nam najlepiej produkowany w latach 1970 - 1990 (z tym że w latach 1970- 1980 z gaźnikiem SOLEX 34, jednogardzielowym i przystosowanym do niego kolektorem na 2 śruby) a po 1980, gaźnikiem 2 gardzielowym, specjalnie zaprojektowanym do kaczki, montoanym na 4 śruby)
Ciekawostką jest również to, że do 1980 r. osłony głowic byłby blaszane a po 1980 gumowo - wojłokowe. Mało trwałe ale dobrze wyciszające auto.
Nie będę się na temat tego silnika specjalnie rozpisywał, bo każdy go dość dobrze zna, ale kilka słow o zmianach wypada:
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE:
- nowa konstrukcja głowic, dużo większe, z niesymetrycznie ustawionymi wlotami i wylotami.
- Zmiana wydechów (dwa, wychodzące w kierunku tyłu samochodu)
Pompa paliwa przeniesiona z lewej na prawą stronę i obniżona. (głębiej)
Stały alternator z uchwytem na kolektorze.
Gaźnik na linkę z przepustnicą otwieraną w przeciwnym kierunku niż w starszych (tam pchana, tu ciągniona)
- Wstawiono filtr oleju. (poprzednie go nie posiadały)
- Zlikwidowano miejsce na prądnicę pod wiatrakiem.
- Wiatrak plastikowy z kołem pasowym 9 łopatowy.
![]() |
(rozmiar: 421.99 KB, pobrań: 63) | Pobierz |
---|---|---|
![]() |
(rozmiar: 263.63 KB, pobrań: 72) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 65.95 KB, pobrań: 69) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 96.36 KB, pobrań: 63) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 87.26 KB, pobrań: 63) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 100.65 KB, pobrań: 58) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 264.5 KB, pobrań: 63) | Pobierz |
Silnik (??- nie znam oznaczenia) o pojmności 435 ccm, mocy 24 KM. Montowanyw 2CV 4 i 2CV Special.
Dzieny silnik, generalnie zbudowany już po M28, 602, bazujący na jego konstrukcji, o elowo obniżonej pojemności. Nie bardzo rozumiem logiki budowania tego silnika w 1974 r. Aby uzyskać 24 KM, silnik musiał się rozkecać się prawie do 8000 obr/min.
Bazujący na korpusie 602 ale nie będący num. Pojawił się w nim na powrót uchwyt na prądnicę pod wiatrakiem, ale nie jest to stary blok, bo uchwyt na pompę paliwa ma już ”na modłę” M28. Posiada też identyczne głowice ”nowego typu”. Jest jednak znacznie mniejszy i lżejszy.
Nie posiadam wielu jego zdjęć w oryginale.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
(odóżniajace go od M28)
- Gaźnik SOLEX 34. (na popych)
- Inna obudowa wiatraka (niesymetryczna linia łuku góry obudowy)
- Kratka wlotu powietrza montowana na 3 śruby. (jedna na górze dwie na dole)
- Wiatrak plastikowy.
- Wyposażenie uchwytów do alternatora.
- Wiatrak plastikowy z kołem pasowym, 8 ŁOPATOWY (nie spotykany w żadnym innym silniku)
![]() |
(rozmiar: 122.13 KB, pobrań: 70) | Pobierz |
---|---|---|
![]() |
(rozmiar: 76.87 KB, pobrań: 73) | Pobierz |
![]() |
(rozmiar: 128.91 KB, pobrań: 77) | Pobierz |
To na razie tyle, będę uzupełniał, jak znajdę zdjęcia650 z VISY to też wrzuce
Kuba dobra robota !
Silnik 435 ma oznaczenie A79/1
Tutaj są pełne dane o silnikach, modelach i historii produkcji:
http://www.2cvstuff.com/2CV_models_2CV.html
Może się przyda aby uzupełnić Twój opis.
![]() |
(rozmiar: 40.31 KB, pobrań: 57) | Pobierz |
---|
![]() |
(rozmiar: 135.84 KB, pobrań: 32) | Pobierz |
---|