Mała encyklopedia silników
|
2cvclub ›
TECHNIKA KACZKOWA ›
Rozwiązania techniczne... ›
Mała encyklopedia silników
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 00:10:46
Jakiś czas temu zdarzyła się na forum dyskusja o silnikach, typach i historii. Od tego czasu zacząłem gromadzić zdjećia i jestem gotów kilka słow napisać o tym co kiedy jak wyglądało. Jeśli macie jeszcze inne zdjęcia nietypowych silników dawajcie znać.
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 00:24:41
Silnik 375 9.5 KM, TYP A. oraz 425 12 KM. TYP AZ.
(silniki z tego co wiem nie różniły się zewnętrznie, pomijając kształt tłoków
A miał płaskie denka tłoków, a AZ profilowane, różiły się też wielkością przepusnicy w gażniku SOLEX A miał przepustnicę 19 mm, a AZ, 23 mm.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE.
Głowice z płaskimi wyjściami i wejściami do kolektora (w jednej płaszczyźnie)
- Kolektor montowany na 3 śruby, ze ”szwem” w pionie. Jednym wyjściem na wydech ”do przodu”.
- Gażnik Solex jedno gardzielowy 19-23 mm.
- Cięgno gaźnika ”pchane” w postaci sztywnego drutu łączącego pedał z przepustnicą.
- Uchwyt na prądnice pod wiatrakiem.
- Kratka na 3 śruby (dwie na górze jedna na dole)
- Brak przetłoczeń na przedniej blasze osłny wiatraka
- Aluminiowe pokrywy na głowice.
- Wejscie do Odmy z lewej strony gaźnika.
- Pompa paliwowa z lewej strony gaźnika. (z ręczna pompką)
- Wiatrak metalowy 6 łopat)
- Chłodnica olejowa na ”uszy i śruby” jak w złączkach gazowych. (mosiężne końcówki chłodnicy)
Ostatnio edytowany przez: 2cvclub, 2010-09-29 01:25:32
Załączniki
375.jpg
|
(rozmiar: 180.82 KB, pobrań: 64)
|
Pobierz
|
375-6.jpg
|
(rozmiar: 225.86 KB, pobrań: 63)
|
Pobierz
|
375-5.jpg
|
(rozmiar: 228.86 KB, pobrań: 64)
|
Pobierz
|
375-4.jpg
|
(rozmiar: 254.14 KB, pobrań: 61)
|
Pobierz
|
375-3.jpg
|
(rozmiar: 254.23 KB, pobrań: 56)
|
Pobierz
|
375-2.jpg
|
(rozmiar: 236.52 KB, pobrań: 57)
|
Pobierz
|
375-7.jpg
|
(rozmiar: 178.67 KB, pobrań: 60)
|
Pobierz
|
375-8.jpg
|
(rozmiar: 103.22 KB, pobrań: 57)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 00:39:59
Silnik AZA 425 ccm 18 KM.
Produkowany w latach 1960 - 1970
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE.
Głowice z płaskimi wyjściami i wejściami do kolektora (w jednej płaszczyźnie)
- Kolektor montowany na 4 śruby Jednym wyjściem na wydech ”do przodu”.
- Geżnik Solex jedno gardzielowy 26 mm.
- Cięgno gaźnika ”pchane” w postaci sztywnego drutu łaczącego pedał z przepustnicą.
- Uchwyt na prądnice pod wiatrakiem.
- Kratka na 3 śruby (dwie na górze jedna na dole)
- Dwa poziome przetłoczenia z każdego boku osłony wiatraka
- Aluminiowe pokrywy na głowice.
- Wejscie do dmy z prawej strony gaźnika.
- Pompa paliwowa z lewej strony gaźnika.
- Wiatrak metalowy 6 łopat)
- Chłodnica olejowa na ”uszy i śruby” jak w złączkach gazowych. (mosiężne końcówki chłodnicy)
Ostatnio edytowany przez: 2cvclub, 2010-09-29 01:27:48
Załączniki
425.jpg
|
(rozmiar: 129.55 KB, pobrań: 65)
|
Pobierz
|
425-1.jpg
|
(rozmiar: 17.64 KB, pobrań: 59)
|
Pobierz
|
375-4.jpg
|
(rozmiar: 254.14 KB, pobrań: 66)
|
Pobierz
|
425-5.jpg
|
(rozmiar: 165.41 KB, pobrań: 54)
|
Pobierz
|
425-6.jpg
|
(rozmiar: 199.72 KB, pobrań: 51)
|
Pobierz
|
425-7.jpg
|
(rozmiar: 179.69 KB, pobrań: 57)
|
Pobierz
|
425-8.jpg
|
(rozmiar: 104.71 KB, pobrań: 58)
|
Pobierz
|
425-10.jpg
|
(rozmiar: 214.36 KB, pobrań: 58)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 00:53:02
Silnik M4 - 602 ccm, montowany w samochodach AMI 6.
Produkowany w latach 1961 - 1970.
U nas praktycznie nie spotykany.
A ciekawy.
Ostatni silnik z ”linii” poprzednich.
Głowice i blok w sumie identyczne jak w AZA. (głowice miały tylko powiększone otwory na cylindry z 68 do 77 mm.)
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE.
Głowice z płaskimi wyjściami i wejściami do kolektora (w jednej płaszczyźnie)
- Kolektor montowany na 4 śruby Jednym wyjściem na wydech ”do przodu” oraz wspawanym po lewej stronie uchwytem na alternator.
- Geżnik Solex 34 jedno gardzielowy ale już z górną klapką powietrzną stanowiący zupełnie nową konstrukcję wzgledem poprzednich. Był lekko zmodyfikowanym gaźnikiem znanym z Garbusa.
- Cięgno gaźnika ”pchane” w postaci sztywnego drutu łaczącego pedał z przepustnicą.
- Pod wiatrakiem nadal (pusty) uchwyt na prądnice.
- Kratka na 4 śruby
- Dwa krzyżujące przetłoczenia z każdego boku osłony wiatraka
- Aluminiowe pokrywy na głowice.
- Wejscie do odmy bez ”zaworka” i ”gumki” tylko znane z późniejszych 602 zwykła rurka ”odprowadzajaca nadciśnienie”
- Pompa paliwowa z lewej strony gaźnika.
- Wiatrak plastikowy z kołem pasowym, prawdopodobnie 9 łopatowy taki jak w późnijszym silniku 602 M28)
- Chłodnica olejowa na ”uszy i śruby” jak w złączkach gazowych. (mosiężne końcówki chłodnicy)
Silnik niezwykle ciekawy, gdyż zapewniał 115 km/h a umożliwione jest zamontowanie go w każdej starszej kaczce bez zmian konstrukcyjnych
Ostatnio edytowany przez: 2cvclub, 2010-09-29 01:29:45
Załączniki
597.jpg
|
(rozmiar: 49.41 KB, pobrań: 75)
|
Pobierz
|
597-4.jpg
|
(rozmiar: 262.17 KB, pobrań: 64)
|
Pobierz
|
597-1.jpg
|
(rozmiar: 260.48 KB, pobrań: 80)
|
Pobierz
|
597-3.jpg
|
(rozmiar: 110.44 KB, pobrań: 62)
|
Pobierz
|
597-2.jpg
|
(rozmiar: 22.87 KB, pobrań: 63)
|
Pobierz
|
597-6.jpg
|
(rozmiar: 243.22 KB, pobrań: 70)
|
Pobierz
|
597-5.jpg
|
(rozmiar: 112.22 KB, pobrań: 65)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 01:15:38
Silnik M28 602 ccm 28-31 KM, znany nam najlepiej produkowany w latach 1970 - 1990 (z tym że w latach 1970- 1980 z gaźnikiem SOLEX 34, jednogardzielowym i przystosowanym do niego kolektorem na 2 śruby) a po 1980, gaźnikiem 2 gardzielowym, specjalnie zaprojektowanym do kaczki, montoanym na 4 śruby)
Ciekawostką jest również to, że do 1980 r. osłony głowic byłby blaszane a po 1980 gumowo - wojłokowe. Mało trwałe ale dobrze wyciszające auto.
Nie będę się na temat tego silnika specjalnie rozpisywał, bo każdy go dość dobrze zna, ale kilka słow o zmianach wypada:
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE:
- nowa konstrukcja głowic, dużo większe, z niesymetrycznie ustawionymi wlotami i wylotami.
- Zmiana wydechów (dwa, wychodzące w kierunku tyłu samochodu)
Pompa paliwa przeniesiona z lewej na prawą stronę i obniżona. (głębiej)
Stały alternator z uchwytem na kolektorze.
Gaźnik na linkę z przepustnicą otwieraną w przeciwnym kierunku niż w starszych (tam pchana, tu ciągniona)
- Wstawiono filtr oleju. (poprzednie go nie posiadały)
- Zlikwidowano miejsce na prądnicę pod wiatrakiem.
- Wiatrak plastikowy z kołem pasowym 9 łopatowy.
Ostatnio edytowany przez: 2cvclub, 2010-09-29 01:31:29
Załączniki
602-7.jpg
|
(rozmiar: 421.99 KB, pobrań: 63)
|
Pobierz
|
602-4.jpg
|
(rozmiar: 263.63 KB, pobrań: 72)
|
Pobierz
|
602-5.jpg
|
(rozmiar: 65.95 KB, pobrań: 69)
|
Pobierz
|
602-2.jpg
|
(rozmiar: 96.36 KB, pobrań: 63)
|
Pobierz
|
602-8.jpg
|
(rozmiar: 87.26 KB, pobrań: 63)
|
Pobierz
|
602-9.JPG
|
(rozmiar: 100.65 KB, pobrań: 58)
|
Pobierz
|
602-6.jpg
|
(rozmiar: 264.5 KB, pobrań: 63)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 01:23:57
Silnik (??- nie znam oznaczenia) o pojmności 435 ccm, mocy 24 KM. Montowanyw 2CV 4 i 2CV Special.
Dzieny silnik, generalnie zbudowany już po M28, 602, bazujący na jego konstrukcji, o elowo obniżonej pojemności. Nie bardzo rozumiem logiki budowania tego silnika w 1974 r. Aby uzyskać 24 KM, silnik musiał się rozkecać się prawie do 8000 obr/min.
Bazujący na korpusie 602 ale nie będący num. Pojawił się w nim na powrót uchwyt na prądnicę pod wiatrakiem, ale nie jest to stary blok, bo uchwyt na pompę paliwa ma już ”na modłę” M28. Posiada też identyczne głowice ”nowego typu”. Jest jednak znacznie mniejszy i lżejszy.
Nie posiadam wielu jego zdjęć w oryginale.
CECHY CHARAKTERYSTYCZNE
(odóżniajace go od M28)
- Gaźnik SOLEX 34. (na popych)
- Inna obudowa wiatraka (niesymetryczna linia łuku góry obudowy)
- Kratka wlotu powietrza montowana na 3 śruby. (jedna na górze dwie na dole)
- Wiatrak plastikowy.
- Wyposażenie uchwytów do alternatora.
- Wiatrak plastikowy z kołem pasowym, 8 ŁOPATOWY (nie spotykany w żadnym innym silniku)
Ostatnio edytowany przez: 2cvclub, 2010-09-29 01:33:32
Załączniki
435-1.jpg
|
(rozmiar: 122.13 KB, pobrań: 70)
|
Pobierz
|
435.jpg
|
(rozmiar: 76.87 KB, pobrań: 73)
|
Pobierz
|
435-2.jpg
|
(rozmiar: 128.91 KB, pobrań: 77)
|
Pobierz
|
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 01:36:04
To na razie tyle, będę uzupełniał, jak znajdę zdjęcia650 z VISY to też wrzuce
|
|
|
Dodany: 2010-09-29, 08:10:36
Kuba dobra robota !
Silnik 435 ma oznaczenie A79/1
Tutaj są pełne dane o silnikach, modelach i historii produkcji:
http://www.2cvstuff.com/2CV_models_2CV.html
Może się przyda aby uzupełnić Twój opis.
|
|
Mpool
użytkownik
T:35 P:941
|
Dodany: 2011-05-02, 12:48:01
2cvclub Silnik M28 602 ccm 28-31 KM, znany nam najlepiej produkowany w latach 1970 - 1990 (z tym że w latach 1970- 1980 z gaźnikiem SOLEX 34,...
W załączeniu zdjęcia mojego silnika, rocznik 1975 z gaźnikiem SOLEX 34, tak jak opisałeś więc na razie stare zdjęcia tego cuda ;)
Ostatnio edytowany przez: Mpool, 2011-05-02 12:50:44
Załączniki
2cv 002.jpg
|
(rozmiar: 40.31 KB, pobrań: 57)
|
Pobierz
|
|
|
Mpool
użytkownik
T:35 P:941
|
Dodany: 2012-04-20, 14:26:15
Mpool 2cvclub Silnik M28 602 ccm 28-31 KM, znany nam najlepiej produkowany w latach 1970 - 1990 (z tym że w latach 1970- 1980 z gaźnikiem SOLEX 34,...
W załączeniu zdjęcia mojego silnika, rocznik 1975 z gaźnikiem SOLEX 34, tak jak opisałeś więc na razie stare zdjęcia tego cuda ;)
A teraz nowe zdjęcie (silnik po metamorfozie)
Załączniki
nowy 75.JPG
|
(rozmiar: 135.84 KB, pobrań: 32)
|
Pobierz
|
|
Liczba wyświetleń: 3088
Oglądasz posty
1-10
z 15
|
|