Autor Wątek: Plyn hamulcowy  (Przeczytany 1353 razy)

0 użytkowników i 1 Gość przegląda ten wątek.

Offline kalie

  • Fanatyk 2CV
  • ****
  • Reputacja: 3
    • Przemek
Plyn hamulcowy
« dnia: 15 Czerwiec 2016, 15:48:33 »
Wlasnie zauwazylem, ze musze dolac plynu hamulcowego.
Juz doczytalem, ze na pompie mam sprawdzic, czy jest zielona, lub zaznaczona na zielono, aby wiedziec jaki lac plyn.

Mam jednak takie pytanie, czy jest to normalne, ze z tylu mam hamulce bebnowe (szczekowe) a z przodu tarczowe?
Chociaz te tarcze to wydaja mi sie dziwne. Mozliwe jest to, ze sa one az takie male i zamkniete? No bo szczeki to chyba by sie tam nie zmiescily, a zaciskow nie widze.

Tez gdzies czytalem, ze hamulce tarczowe wprowadzili w latach 80-tych, a ja mam rocznik '76.

To wyglada tak jak na tym schemacie. Gdzie tam jest hamulec?

Ten pelny jest po lewej a ten z otworami jest po prawej. Wlasciwie nie jest to hamulec, tylko chyba jego obudowa. Nie znam sie na tym, a chcialbym sie nauczyc.
To normalne, ze sa one rozne?

Sorki za brzydkie zdjecia, robilem je 3 lata temu, przed wymiana oslon przegubow, zaraz po kupnie samochodu. Teraz jest to szczelne i czysciutkie :-)
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwiec 2016, 16:36:31 wysłana przez kalie »

Offline White_Duck

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 33
  • Nie mam czasu dla 2CV :(
    • Tomek
    • Kumak.eu
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #1 dnia: 15 Czerwiec 2016, 17:08:12 »
Z przodu hamulce są przy skrzyni biegów, tak jak na tej stronie zobaczysz: http://www.entmontage.de/bremsen_e.htm i w kilku plikach o naprawach hamulców w /dokumentacji/ z głównej strony forum.

Te "tarcze" to piasty koła. I najwyraźniej ktoś kiedyś jedną wymienił bo powinny być identyczne, ale właściwie nie robi to wielkiej różnicy.

Offline kalie

  • Fanatyk 2CV
  • ****
  • Reputacja: 3
    • Przemek
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #2 dnia: 15 Czerwiec 2016, 19:46:08 »
Dzieki White_Duck, w zyciu nie wpadlbym, ze hamulce moga byc w innym miejscu :-)

Teraz pora na rozpracowanie jaki mam wlac plyn.
Na pompie nie ma ani sladu zielonego, ale jest kropka na skrzyni biegow oraz na oslonach hamulcow przednich. Teraz to juz wiem, ze tam sie kryja tarcze hamulcowe :-)

Podpowiedzcie prosze DOT4 czy LHM+.
Stary plyn jest taki mętny, tak jakby szaro brazowy. Pewnie wypadaloby go wymienic, ale poki co tylko chce uzupelnic, bo boje sie, ze moge sobie nie poradzic z odpowietrzeniem.
W sumie majac 1 litr nowego, moge co jakis czas wymieniac ten w zbiorniczku wyrownawczym i prawie caly plyn sie jakos zaktualizuje.
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwiec 2016, 19:54:48 wysłana przez kalie »

Offline herbi

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 63
    • Herbert
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #3 dnia: 15 Czerwiec 2016, 20:02:56 »
Kalie,na zdjeciach masz bębny hamulcowe,nie tarcze.
Zielona kropka na bebnach w miejscu podłaczenia przewodów hamulcowych wskazywała by ,ze masz w układzie płyn LHM.

Offline White_Duck

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 33
  • Nie mam czasu dla 2CV :(
    • Tomek
    • Kumak.eu
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #4 dnia: 15 Czerwiec 2016, 20:18:42 »
Oczywiście, jak wyżej, masz z przodu hamulce bębnowe nie tarczowe.

Stary LHM może zrobić się brązowy, ale jak to faktycznie LHM jest w takim stanie w zbiorniczku to tym bardziej trzebaby cały układ zalać świeżym olejem i odpowietrzać tak długo, aż zacznie lecieć jedynie świeża zieleń.

Ale zaraz zaraz, zerknąłem na franzose.de i tam takie pompy do Dyane są tylko na DOT. Nie mają w ofercie LHMowych albo nie było takich na LHM. Z drugiej strony, te zielone plamki farby... sam nie wiem co ty tam w końcu masz i wstrzymałbym się z nalewaniem czegokolwiek aż znajdzie się info.
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwiec 2016, 20:20:22 wysłana przez White_Duck »

Offline kalie

  • Fanatyk 2CV
  • ****
  • Reputacja: 3
    • Przemek
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #5 dnia: 15 Czerwiec 2016, 20:22:30 »
No to teraz mam metlik w glowie.
To, ze sa bebny to juz mnie uswiadomiliscie. Dziekuje.
Poszukam ksiazki serwisowej, ktora dostalem z samochodem. Moze cos tam bedzie napisane...
Na razie nie kupuje zadnego plynu, zrobie to dopiero po konsultacjach z Wami.

Offline Gusto

  • Global Moderator
  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 26
    • Olek
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #6 dnia: 15 Czerwiec 2016, 22:08:48 »
Nie pamiętam gdzie to czytałem ale tego typu pompy i bębny hamulcowe chodziły na dot 4. Z tego co pamiętam to gdzieś do połowy lat 70 był lany tylko dot4 ale mogę się mylić.

Offline sindbad1947

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 25
    • Bogdan.
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #7 dnia: 15 Czerwiec 2016, 22:16:38 »
Przód i tył są bębny więc powinien być DOT lub stara wersja czyli R3.

Offline hurtownia2cv

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 66
    • Jacek
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #8 dnia: 15 Czerwiec 2016, 22:29:53 »
(...) sam nie wiem co ty tam w końcu masz (...).
LHM, nawet stary i zbrązowiały - ma inny SMAK niż wszystkie inne płyny hamulcowe.
...ale nie potrafię OPISAĆ - JAKI to smak ma być.. To by trzeba być..kiperem ;) Znaczy - posmakować trochę różności..

Warto natomiast - odkręcić przewody przy tylnych cylinderkach i nadeptując powoli (bo mocno tryśnie, jesli zbyt energicznie!) pedał hamulca - pospuszczać ...tak "ze 3 nadepnięcia z każdej strony" - do szklanki, albo przejrzystej butelki.
I zostawić tak na kilka dni.
I obserwować.
Z LHM-u - "wytrąca" się zawarta w nim woda (jego "starzenie się", objawiające się brązowieniem - to właśnie efekt "łapania wilgoci" z powietrza) - w bardzo charakterystyczne "bąble". Trochę jak oka tłuszczu na rosole, tyle że na dnie.
Płyny hamulcowe (DOT-y i inne) tak nie robią.

Offline kalie

  • Fanatyk 2CV
  • ****
  • Reputacja: 3
    • Przemek
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #9 dnia: 15 Czerwiec 2016, 22:42:37 »
Jacek - to co napisales to mnie przeraza! Balbym sie to zrobic, bo jak cos pojdzie nie tak, to mam po hamulcach. Czytalem "kilka" waszych postow o zapieczonych gwintach itd. ... Poki co to szukam papierow od Zlomka. Niestety zonka jakis czas temu robila "porzadki" i kiedy je znajde tego nie wiem.

Offline White_Duck

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 33
  • Nie mam czasu dla 2CV :(
    • Tomek
    • Kumak.eu
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #10 dnia: 15 Czerwiec 2016, 22:55:47 »
LHM, nawet stary i zbrązowiały - ma inny SMAK niż wszystkie inne płyny hamulcowe.
...ale nie potrafię OPISAĆ - JAKI to smak ma być.. To by trzeba być..kiperem ;) Znaczy - posmakować trochę różności..
Znam to doskonale z napraw hydropneumatyków ;) Po zapachu i dotknięciu łatwo mi już odróżnić LHM od innych olejów, ale przez internet ani nie dotknę, ani nie poczuję ;)
Za to kolejne strony internetowe utwierdzają mnie w przekonaniu, że ta Dyanka ma zalany DOT.

Offline kalie

  • Fanatyk 2CV
  • ****
  • Reputacja: 3
    • Przemek
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #11 dnia: 15 Czerwiec 2016, 23:20:45 »
Sindbad chyba trafiles w dziesiatke.
Znalazlem stare papiery. Juz kiedys pisalem, ze poprzedni wlasciciel wszystko notowal od 1976 roku. Sporo tego jest i to recznym pismem po francusku, wiec mam "lekki" problem, ale mniejsza z tym. Musze dokladnie wszystko doczytac.
Na zdjeciu oryginalny "Notice d'emploi" od mojego Zlomka. (Jego ostatnia strona).

Freinage hydraulique TOTAL "70 R 3"
capacite - 0,5 litre

Czyli hamulce hydrauliczne "70 R3" pojemnosc 0,5 litra.

Z tego co zauwazylem, Zlomek byl naprawiany, ale przez kogos, kto wiedzal co robi. Bedzie dobrze.

Jaki mam wlac olej zamiast tego R3? To poprzednik DOT-a?

Troche sie rozpedzilem. Czy dam rade wymienic caly olej i odpowietrzyc uklad nie posiadajac kompresora i innych, bardziej skomolikowanych narzedzi?
« Ostatnia zmiana: 15 Czerwiec 2016, 23:25:31 wysłana przez kalie »

Offline sindbad1947

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 25
    • Bogdan.
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #12 dnia: 16 Czerwiec 2016, 01:05:08 »
Zalej DOT-em , dasz radę tylko poproś jakiegoś kumpla do pedałowania bo to ciężka praca. Kiedyś nie używano żadnych kompresorów tylko było pedałuj i trzymaj i tek na wszystkie cztery bębny. :)

Offline petercvw

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 56
    • Piotr
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #13 dnia: 16 Czerwiec 2016, 08:29:59 »
Kalie nie obraź się (może wrzuć swoję imię, jak większość z nas - będzie łatwiej  ;))  jak czytałeś moje posty to nie raz pisałem, że ze mnie mechanik jak z koziej d. trąbka. Pytasz na forum ok. - bo po to jest, każdy Cię wspiera i też jest ok. ale zastanów się nad jednym - bezpieczeństwem - jeśli piszesz boję się czy sobie poradzę to ja bym się zastanawiał czy cokolwiek zaczynać z tymi hamulcami. Co będzie dalej czy nie będziesz się bał  jeżdzić autem z myślą czy dobrze zrobiłem/poskładałem itd. Wiem każdy Polak to mechanik, lekarz, nauczyciel ...itp. - wszystko potrafi ale mieszkając w rodzinnym kraju citroena (tak napisałeś) to każdy (tak mi się zdaje) warsztat powinien Ci pomóc - taka jest moja sugestia. Ja jak wiem to robię, jak się boję/nie znam to nie dotykam w konću są ludzie, którzy to robią a komfort spokoju i bezpiecznej jazdy - najważniejszy. Powodzenia.  :)

Offline herbi

  • Uzależniony od 2CV
  • *****
  • Reputacja: 63
    • Herbert
Odp: Plyn hamulcowy
« Odpowiedź #14 dnia: 16 Czerwiec 2016, 09:32:13 »
Kalie ,sama wymiana płynu to nic skomplikowanego,nie musisz nic opowietrzac bo układ nie jest zapowietrzony.Trzeba tylko ze zbiorniczka wyssac szczykawka stary płyn,nalac nowego i postepowac tak jak przy odpowietrzaniu,czyli nacisnac pare razy na pedał hamulca i trzymajac nacisniety pedał,druga osoba odkreca odpowietrznik i wypuszcza stary płyn.Dobrze jest załozyc na opowietrznik kawałek weżyka i spuszczac ten stary płyn do słoika albo butelki.
Kiedy spuscisz płyn pedał opadnie i trzba go tak trzymac az zakręcisz z powrotem odpowietrznik .Potem puszczasz pedał i znowu pompujesz ze 3 razy,trzymasz pedał ,odkrecasz odpowietrznik i tak do momentu aż przez węzyk zacznie wypływac nowy czysty płyn.Powtarzasz to z wszystkimi kołami.
Ale, jest taka obawa ze odpowietrzników nie da sie oidkrecic i można go urwac.
Jesli nie jestes wprawiony w mechanice,to lepiej zlecic te wymianę w warsztacie,nie powinna to byc droga usługa ,a w razie urwania odpowietrznika niech warsztat sie tym martwi.