Zrób to sam - zapłon elektroniczny w 2cv

2cvclubTECHNIKA KACZKOWA Rozwiązania techniczne...Zrób to sam - zapłon elektroniczny w 2cv
 
offline arekban
administrator
T:68 P:1256
Dodany: 2011-11-19, 08:55:57

O zapłonie pisaliśmy już wiele...
W ostatnich dniach przeczytałem ten oto artykuł opisujący możliwości ”zaawansowanego” sterowania zapłonem w maluszku ;) NA TEJ STRONIE i zaczęłem szperać...

Proste tranzystorowe układy zapłonowe ”ala URAL” zapobiegają wypalaniu się styków przerywacza, oraz dobre zasilenie cewki jednak ciągle konieczne jest regulowanie styków i zapłonu oraz posiadanie sprawnego regulatora odśrodkowego.
Fabryczne układy elektronicznego zapłonu do 2cv zastępują całkowicie zapłon mechaniczny są bardzo drogie, nie znalazłem oferty poniżej 150 EURO.
Poszperałem po sieci i znalazłem bardzo fajny , prosty programowalny układ zapłonowy do 2cv zbudowany na procesorze PIC oraz sterowany przez czujnik elektromagnetyczny (czujnik Halla).

Zalety:
- całkowite zastąpienie fabrycznego machaniczego zapłonu
- prosta budowa, szybkie podłączanie do fabrycznej instalacji i możliwość natychmiastowego powrotu do oryginalnego zapłonu
- mozliwośc wstepnego zaprogramowania dowolnego kąta wyprzedzenia zapłonu dla obrotów jałowych oraz krzywej regulacji kąta dla wyższych obrotów (patrz fotka z wykresem z programu generującego krzywą)
- mozliwośc wstępnego zaprogramowania maksymalnej prędkości obrotowej silnika i dokładnego czasu ładowania cewki (od 1 do 16 ms w zależności od rodzaju posiadanej cewki)
- mozliwośc regulacji kąta ”na żywym organiźmie” w zakresie od -5 do +5 stopni
- wizualizacja działania na 3 diodach LED (czuwanie układu, zadziałanie czujnika halla, ładowanie cewki)

Wady:
- dostępność i koszt podanego tranzystora IGBT oraz czujnika Halla może nieco zniechęcać, ja zastosuje zamienniki zobaczymy co z tego wyjdzie
- konieczność posiadania programatora układów PIC do zaprogramowania procesorka
- możliwe, że umieszczenie magnesu na kole zamachowym oraz regulacja czujnika halla może okazac sie problematyczna - to jeszcze przede mną ;)

Strona autora układu:
http://www.francophone.ch/saluuut/allumage.html

Na stronie dostepny jest program generujący gotowy plik do zaprogramowania procesorka PIC.
TUTAJ możecie pobrać program generujący mapę do układu (możecie sie pobawić w wirtualną regulację, prawym klawiszem myszy mozna dodać wiele kolejnych punktów)

Zaprogramowałem układ PIC, poskładałem już układzik i może w sobote zrobie jakieś testy. .
Na bieżąco zdam relację z montazu i efektów.
Jeśli ktoś też chciałby poeksperymentować - zapraszam do wspólnego działania !

W załączniku obraz z mapą zapłonu (kulki na wykresie to ruchome punkty regulacyjne), schemat elektryczny.

Sam do tej pory byłem przeciwny montowaniu ”elektroniki” w 2cv, ale prostota i duże możliwości tego układu mnie rozbroiła więc musiałem spróbować ! :)

Ostatnio edytowany przez: arekban, 2011-11-19 09:45:25
spinaczZałączniki
mapa2cv.JPG mapa2cv.JPG (rozmiar: 53.34 KB, pobrań: 126) Pobierz
schemas_allumage_16f628.gif schemas_allumage_16f628.gif (rozmiar: 30.05 KB, pobrań: 106) Pobierz
table_correction.gif table_correction.gif (rozmiar: 5.79 KB, pobrań: 97) Pobierz
 
offline ural
użytkownik
T:6 P:255
Dodany: 2011-11-19, 09:08:26

Witam. Na allegro jest gotowy moduł zapłonowy z wczytaną mapą. Należy tylko dokupić pozostałe elementy - czujnik, trochę zabawy i w drogę. Rozmawiałem z elektronikiem i mi osobiście odradził zmianę zapłonu z czujnikiem Halla czy innym . Jeżeli uszkodzi się w/w, nie ruszymy z miejsca, na przerywaczu jedziemy dalej.
http://allegro.pl/modul-zaplonu-citroen-2-cv-i1925394037.html
Coś więcej o tym module można poczytać w internecie oczywiście.

Ostatnio edytowany przez: ural, 2011-11-19 09:15:37
 
offline arekban
administrator
T:68 P:1256
Dodany: 2011-11-19, 09:18:54

Ural - zaprezentowany przeze mnie układ elektroniczny nie wymaga absolutnie żadnej modyfikacji orginalnego zapłonu - wieć w razie awarii elektroniki w 3 minuty przepinamy 2 kabelki i jedziemy dalej (pod warunkiem że orginalny zapłon jest jeszcze sprawny).

Sprzedawany na allegro układ VA4-VD4 już dawno próbowałem rozpracować. Autor aukcji błednie podaje że jest on od 2CV. Pochodzi on faktycznie z Visy 650 a ingerencja w korektę mapy zapłponu bez elektronika będzie razczej niemożliwa. Wymaga on także zamontowanie 2 czujników na kole zamachowym (VISA miała specjalnie do tego przystosowane koło) oraz czujnika podciśnienia do gaźnika.... Jeśli ktoś chce - może próbować...
Z pewnością zaleta tego układu są 2 mapy zapłonu zależne od obciążenia silnika. Nie ma też przeciwskazań aby zaprezentowany mój układ uzbroić jakoś w ręczną lub automatyczną korektę mapy zapłonu.
Tutaj macie schematy do Motoroli VA4-VD4 z Citroen VISA 650.

VA4VD4a.jpg
Plik: VA4VD4a.jpg

VISAZ1a.jpg
Plik: VISAZ1a.jpg

VISAZ2a.jpg
Plik: VISAZ2a.jpg

Ostatnio edytowany przez: arekban, 2011-11-19 09:41:17
spinaczZałączniki
VA4VD4a.jpg VA4VD4a.jpg (rozmiar: 101.4 KB, pobrań: 102) Pobierz
VISAZ1a.jpg VISAZ1a.jpg (rozmiar: 599.49 KB, pobrań: 98) Pobierz
VISAZ2a.jpg VISAZ2a.jpg (rozmiar: 466.96 KB, pobrań: 99) Pobierz
 
offline ural
użytkownik
T:6 P:255
Dodany: 2011-11-19, 09:23:24

Z przyjemnością poczekam i przeczytam o Twoich próbach - mam nadzieję że udanych . Bardzo cenię własną inicjatywę i trzymam za Ciebie kciuki. Przetrzesz szlaki to może i ja skorzystam.

 
offline arekban
administrator
T:68 P:1256
Dodany: 2011-11-19, 09:52:25

ural
Z przyjemnością poczekam i przeczytam o Twoich próbach - mam nadzieję że udanych . Bardzo cenię własną inicjatywę i trzymam za Ciebie kciuki. Przetrzesz szlaki to może i ja skorzystam.


Hehe, dzięki URAL - wiedziałem że będę miał z kim podyskutować na ten temat, aby w tym wypadku czasem też nie było tak jak z ramą - ja pierwszy zaczynam - Ty pierwszy kończysz ;)


ural
Rozmawiałem z elektronikiem i mi osobiście odradził zmianę zapłonu z czujnikiem Halla czy innym .


URAL - jak myślisz dlaczego nawet elektronik samochodowy odradza takie ruchy w naszych ”zabytkach” ? Dziś do elektronika przyjedzia Pan w AUDI - podpina się w 3 min kompa, kliknie 3 razy, wymieni czarną skrzyneczkę i już 300 zł do przodu.
Nikomu dzisiaj nie chce się i nie opłaca spędzić pół dnia nad takim autem jak 2cv. Dodatkowo trzeba by pogłówkować nad zapłonem i jego regulacją - o ile oczywiście młody elektronik ma na ten temat jakieś pojęcie ;)
Takie czasy... nie naprawia się... nie reguluje się ... tylko wymienia kolejne klocki układanki

P.S. Miesiąc temu szarpała służbowa Skoda. Naprawił ją Pan w białej koszuli - wgrał kolejną poprawioną wersję v32.01 oprogramowania ... do czego ?? ...do skrzyni biegów !!! Masakra :) hehe
Dlatego też właśnie mam 2cv - budowę tego auta jeszcze rozumiem oczko

Ostatnio edytowany przez: arekban, 2011-11-19 12:16:23
 
offline arekban
administrator
T:68 P:1256
Dodany: 2011-11-20, 11:47:17

Testy układu przebiegły pomyślnie narazie bez regulacji i odpalania silnika - układ generuje isrę lecz zakończyły się szybko . Po chwili zabawy spaliłem tranzystor końcowy bo oczywiście nie przykręćiłem radiatora !
Muszę kupić kolejny tranzystor i potestować ponownie.

Ostatnio edytowany przez: arekban, 2011-11-20 12:04:41
spinaczZałączniki
20111120222.jpg 20111120222.jpg (rozmiar: 557.88 KB, pobrań: 85) Pobierz
 
offline rosikon
użytkownik
T:68 P:672
Dodany: 2011-11-20, 12:38:18

Jednym slowem, operacja przebiegla pomyslnie,jednak pacjent zszedl. Szczere kondolencje.Postep zawsze rodzil sie w bolach /czasem w bulach/.
Arekbanie, podziwiam Cie za determinacje i poswiecenie,rowniez finansowe, dla rozwoju techniki dla dobra ludzkosci. Dobrze, ze jeszcze komus sie chce chciec.
Osobiscie nie mam nic przeciwko poprawianiu dobrego.W tym wypadku mysle, ze to raczej malenki przerost formy nad trescia. Bo jesli wycyzelujesz idealnie zaplon, to pozostanie prymitywny gaznik.Ja sobie wyliczylem, ze wystarczy mnie jedynie zaplon sterowany tranzystorem w miejsce przerywacza. Niedrogo, a lepiej. Poniewaz teraz przez styki przerywacza plyna miliampery, w zasadzie odpada ustawianie przerwy i chwili zaplonu. Jakos to dziala, choc zaplonik ”123” -podobal mi sie bardziej,cena zas mniej. Zycze mimo wszystko powodzenia i do tego milej niedzieli.

 
offline arekban
administrator
T:68 P:1256
Dodany: 2011-11-20, 16:07:42

rosikon - masz absolutną rację... Ja sam nie liczę na rewelację i na to że kaczka odfrunie, ale na samozadowolenie z eksperymentu. Przerostem formy nad treścią było by zapewne wydanie 150 EURO na gotowy moduł ... może uda się właśnie coś takiego wykombinować o wiele taniej... i to będzie kolejne zadowolenie ;)

Zresztą dla niektórych jasne jest, że wszelkie eksperymeny i poważe inwestycje w nasze blaszaki są niedorzeczne. Popatrzcie sobie na dole co ludzie potrafią zrobić i wsadzić do poczciwego 125p.

Wczoraj gdzieś czytałem na forum Ural-a że tam mieli przy modułach transformatorowych problemy ze śniedziejącymi co jakiś czas stykami przerywacza - właśnie z powodu małych prądów płynących i braku samooczyszczania. Nie wiem jak to wygląda w 2cv













Ostatnio edytowany przez: arekban, 2011-11-20 16:21:11
 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-11-20, 16:48:40

Nie widzę nic złego w czujnikach Halla, są powszechnie używane w motoryzacji i nie widać aby co chwilę ktoś stał na poboczu.
Największy problem tutaj to porządne umieszczenie magnesu i czujnika. Dokładny kąt nie jest aż tak ważny, bo można bez problemu dokonać korekty na poziomie sterownika. Chodzi mi raczej o montaż, bo siła odśrodkowa działająca na magnes, nawet o małej masie, będzie duża. Nasze koła zamachowe mają otwory które można wykorzystać - w ten sposób magnes nie miałby prawa się oderwać, bo nie byłby mocowany na powierzchni. Trzeba by jednak wiedzieć, jak są one położone względem GMP.
Prąd który płynie przez platynki powinien je zabezpieczać przy regularnym użytkowaniu. A prąd przy układzie tranzystorowym jest tak mały, że mogłyby być wykonane z materiału o gorszym przewodnictwie i mniej odpornego na wypalanie (bo tego nie ma), za to odpornego na korozję (np. stali nierdzewnej).

Ostatnio edytowany przez: Saurus8, 2011-11-20 16:54:53
 
offline arekban
administrator
T:68 P:1256
Dodany: 2011-11-27, 19:13:01

Sukces ! Dziś kaczuszka bez problemu odpaliła na moim elektroczninym zapłonie. Chodzi ładnie...

Myślałem nad umieszczeniem magnesu i czujnika w okolicach koła zamachowego lecz wymagałoby to niemałych zabiegów. Pomysłem okazał się projekt CLIPSEO w którym mocowanie magnesu jest banalnie proste - na wentylatorze. Czujnik Halla zamocowany jest do kratki przed wentylatorem.
Ten sposób mocowania wymaga każdorazowej regulacji po zdjęciu wentylatora ale kto będzie zdejmował wentylator jeśli dostęp do fabrycznnego zapłonu już nie będzie potrzebny.

Moja kaczuszka chodziła właśnie z czujnikiem halla w ręce ;) i małym magnesem neodymowym przymocowanym do wentylatora.
Muszę popracować nad klipsami do magnesów i nad mocowaniem czujnika w odpowiedmim dławiku na kratce, tak aby instalacja nie zajmowała więcej parę minut.

Jak to zrobie to zapodam jakiś filmik i wkońcu będę mógł zrobić jakieś testy na drodze.


Ostatnio edytowany przez: arekban, 2011-11-27 19:17:43
spinaczZałączniki
clipseraimantsClipseo.jpg clipseraimantsClipseo.jpg (rozmiar: 7.74 KB, pobrań: 92) Pobierz
Clipseocapteurfixer.jpg Clipseocapteurfixer.jpg (rozmiar: 123.59 KB, pobrań: 89) Pobierz
Liczba wyświetleń: 5266
Oglądasz posty 1-10 z 16
 
12
Nazwa forum:
2cvclub
Opis forum:
Międzyklubowe Forum Miłośników Samochodu Citroen 2CV w Polsce
Kategoria forum: Motoryzacja
Liczba użytkowników: 133
Odwiedzin dziś (łącznie): 69 (441045)
Postów: 21183 / Tematów: 1899
Pliki załączone w tym temacie:
 
Najaktywniejszy użytkownik:
Tematów: 162 / Postów: 2184
Ostatnio aktywne tematy:
(2014-11-16, 17:36)
(2014-11-16, 17:34)
(2014-11-06, 13:09)
Użytkownicy forum
Administracja forum: Brak uprawnień
Użytkownicy forum: Brak uprawnień