Żarówki / Lampy / Światła Dzienne

temat ogólny o oświetleniu
2cvclubTECHNIKA KACZKOWA Rozwiązania techniczne...Żarówki / Lampy / Światła Dzienne
 
offline 2cvclub
administrator
T:162 P:2184
Dodany: 2011-09-28, 22:36:40

Lubię Jednomyślność środowiska :)

 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-09-28, 22:45:30

Ja za to wyjdę z rozwiązaniem z innej beczki które zamierzam przetestować, jak samochód powstanie. Przeczytałem o tym przy okazji szukania o światłach dziennych i niektórzy producenci samochodów stosowali coś podobnego fabrycznie (np. w niektórych Hondach CRX).
Chodzi o podłączenie 2 lamp w szereg, 2 identyczne lampy będą świecić wtedy na napięciu 6V i 1/4 mocy nominalnej każda, czyli na 2 lampy w sumie ok. 25W. Cała zabawa polega na tym żeby były to światła ”długie”, bo światło będzie bardzo słabe i skierowanie go ”w oczy” da efekt wizualnie podobny do świateł mijania w dzień. To bardzo ważne żeby policjant był przekonany, że to tylko światła mijania, bo można jeździć na nich w dzień bez pozycyjnych tylnych i oświetlenia tablicy (tzw tryb skandynawski).
Trochę nad tym dzisiaj pomyślałem i wymyśliłem układ przekaźników który pozwoli włączyć ”długie” w ten sposób, tj. szeregowo, ale w momencie włączenia jakichkolwiek świateł z normalnego włącznika w kabinie - mijania, normalnych ”długich”, pozycyjnych czy ”mrugnięcia” lampy przechodziły w normalne połączenie i oczywiście potem wracały.
Zasilanie tylko ”dziennych” w tym trybie (nie wszystkich świateł) planuję z zasilania cewki ale sterowane także wyłącznikiem, tj te światła ”dzienne” będzie się dało wyłączyć. Jednak jeśli włącznik zawsze pozostanie załączony, to będą gasnąć z odcięciem zapłonu a zapalać się po przekręceniu kluczyka.
Całość jest banalnie prosta i wymaga jedynie uważnego polutowania kilku kabli i złączek a potem wpięcia w fabryczną instalację bez żadnych przeróbek istniejących kabli. Jeśli koledzy są zainteresowani to na dniach postaram się rozrysowac schemat uwzględniający kolory kaczkowych kabli dla łatwości podłączenia.

 
offline 2cvclub
administrator
T:162 P:2184
Dodany: 2011-09-28, 22:53:08

Też o tym słyszałem. Pomysł mi się bardzo podoba.
Osobiście używam w kaczce świateł w podobnej ”ideologii”.
Włączam długie (rzadziej używane, więc się dłużej nie przepalą) po czym opuszczam je na ”kółku” maksymalnie w dół. Wtedy nikogo nie oślepią.

 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-09-28, 22:59:22

Tutaj plusem jest ograniczenie poboru mocy z ok. 90-100W do około 25. Istotne zwłaszcza dla tych, którzy mają jeszcze jakiś system audio itp. drobiazgi, chodzi o to aby ładowanie spokojnie nadążało za apetytem całego samochodu na prąd. A ponieważ opór mechaniczny alternatora zależy bezpośrednio od obciążenia - zawsze to jakaś ulga dla tych skromnych silników.

 
offline 2cvclub
administrator
T:162 P:2184
Dodany: 2011-09-28, 23:30:16

Fakt, aj nigdy nie doszedłem jeszcze do granicy wydajności alternatora, ale podłączenie dalekosiężnych mocno mnie do niej zbliżyło...

 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-10-25, 01:06:32

Przedstawiony schemat nie działał całkiem dobrze - opracowałem już i przetestowałem ostateczną wersję i umieszczę schemat za jakiś czas.

P. S. Gdyby ktoś tak jak ja chciał, żeby w 2CV ”mrugnięcie” za pomocą dźwigienki uruchamiało światła ”długie” a nie mijania na których większość jeździ cały czas - przy włączniku, jeden z 2 zielonych kabli trzeba podłączyć do innego gniazda, razem z żółtym. Konkretnie ten, który jest częścią osobno zaizolowanej, małej wiązki z tylko 2 przewodów w całej plątaninie która tam dochodzi.

Ostatnio edytowany przez: Saurus8, 2011-10-25 17:33:30
 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-10-25, 22:30:23

Opowiem z czego wyniknęły problemy - testowałem wcześniej wszystko bez przekaźników łącząc kable z instalacji i nie dopatrzyłem się, ani też nie pomyślałem że jeśli podłączę po prostu żarniki świateł drogowych w szereg a zamiast jednej masy dam zasilanie, to to samo stanie się z żarnikami świateł mijania (ich kable schodzą się przed włącznikiem). Czyli świeciły wszystkie żarniki, 2 pary po 2 żarniki szeregowo. Żeby tego uniknąć na czas włączenia ”patentu” trzeba przerwać jeden z obwodów świateł mijania (zielona końcówka kabla). Schemat który obecnie załączam to już przetestowana w praktyce wersja, rozrysowałem go na cztery przekaźniki z jednym stykiem przełącznym, bo samochodowych nie ma podwójnych. Samochodowe mają za to tę zaletę, że można do nich dokupić gotowe wtyczki, lub zamiast lutować wszystko na stałe zrobić kable z nasuwanymi końcówkami i kolorową izolacją z koszulek dla orientacji (ja tak robię, teraz muszę co nieco poprawić ale zamieszczę zdjęcie).

Opis działania:
Gdy żadne ze świateł nie są włączone, a doprowadzimy prąd naszym włącznikiem (dodatkowym, nie pokrętłem od świateł) światła ”długie” są łączone szeregowo, co oznacza że pracują na napięciu 6V i pi razy oko 1/4 mocy nominalnej. Świecą w oczy, ale są słabe i w założeniu mają przypominać światła mijania w ciągu dnia.

Gdy włączymy jakiekolwiek światła lub użyjemy dźwigienki do ”mrugnięcia” instalacja natychmiast wraca do normalnego połączenia, nawet jeśli dodatkowym włącznikiem cały czas podajemy napięcie, a także automatycznie wraca do trybu naszych ”świateł do jazdy dziennej” po wyłączeniu zwykłych świateł.

spinaczZałączniki
2cv swiatla dzienne.png 2cv swiatla dzienne.png (rozmiar: 27.07 KB, pobrań: 81) Pobierz
 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-10-26, 19:08:02

A tak wygląda wersja końcowa:

spinaczZałączniki
wiazka_dzienne.jpg wiazka_dzienne.jpg (rozmiar: 222.77 KB, pobrań: 94) Pobierz
 
offline White_Duck
użytkownik
T:27 P:650
Dodany: 2011-10-26, 19:53:47

Brawa za zaprojektowanie takiego układu oczko ok
Poczytałem ostatnio przepisy o światłach dziennych i chyba nie jest to w pełni z nimi zgodne. Tak mi się wydaje, ale to musiałby wypowiedzieć się obeznany diagnosta. Nie można jednak temu rozwiązaniu ująć, że jak dla naszych aut to sporo odciąży silnik jednocześnie pozostawiając w spokoju oryginalność, którą nie każdy chciałby brukać ledami z allegro.

Jeszcze myślę o jednej rzeczy, w niektórych samochodach z rejonu skandynawii można było znaleźć funkcję świateł mijania działających jako te dzienne. Co prawda, podobne rozwiązanie w 2CV wyeliminowałoby tylko tył i deskę ale połowicznie spełniłoby rolę.

Edit. Skąd masz wtyczki pasujące do instalacji 2CV? Wszystkie z jakimi się spotykałem były albo grubsze i bardzo rozpychały styki albo były za małe.

Ostatnio edytowany przez: White_Duck, 2011-10-26 19:55:21
 
offline Saurus8
użytkownik
T:42 P:477
Dodany: 2011-10-26, 20:29:10

W zasadzie trudno to ująć w kategorię bo są to mocno osłabione ”długie”, słabsze niż mijania. Chyba nikt takiej opcji nie przewidział. Ale że to sympatyczne autko, to zawsze można powiedzieć że świecą tak żółtawo, bo to stare poczciwe bańki R2 (bo światło już przestaje być całkiem białe).
Wsuwki są krótsze ale pasują, nasuwki są za krótkie na długie, oryginalne ”bolce” i muszę dodatkowo zaizolować. Dostępne w 2 motoryzacyjnych i jednym elektrycznym w jakich się zaopatruję, bez problemu.

Liczba wyświetleń: 8778
Oglądasz posty 41 - 50 z 99
 
Nazwa forum:
2cvclub
Opis forum:
Międzyklubowe Forum Miłośników Samochodu Citroen 2CV w Polsce
Kategoria forum: Motoryzacja
Liczba użytkowników: 133
Odwiedzin dziś (łącznie): 39 (441016)
Postów: 21183 / Tematów: 1899
Pliki załączone w tym temacie:
 
Najaktywniejszy użytkownik:
Tematów: 162 / Postów: 2184
Ostatnio aktywne tematy:
(2014-11-16, 17:36)
(2014-11-16, 17:34)
(2014-11-06, 13:09)
Użytkownicy forum
Administracja forum: Brak uprawnień
Użytkownicy forum: Brak uprawnień